مقاله نویسی چیست

نوشتن مقاله به صورت استاندارد و ساختارمند و همچنین متناسب با نیاز های مخاطب نیازمند یکسری اصول و قواعدی است که در ادامه این مطلب آموزشی قصد داریم که این اصول و قوانین را مورد بررسی قرار دهیم، پس شما هم اگر جز افرادی هستید که تمایل دارید روش مقاله نویسی و نوشتن یک مقاله […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

نوشتن مقاله به صورت استاندارد و ساختارمند و همچنین متناسب با نیاز های مخاطب نیازمند یکسری اصول و قواعدی است که در ادامه این مطلب آموزشی قصد داریم که این اصول و قوانین را مورد بررسی قرار دهیم، پس شما هم اگر جز افرادی هستید که تمایل دارید روش مقاله نویسی و نوشتن یک مقاله حرفه ای و تخصصی را در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی، خبری، تبلیغاتی، آموزشی و غیره یاد بگیرید در ادامه این مطلب جذاب ما را همراهی نمایید.

توجه» افرادی که به نویسندگی و کار مقاله نویسی علاقه مند هستند، می توانند با شرکت در کلاس های آموزش مقاله نویسی و تولید محتوای آریا تهران، به صورت تخصصی تولید محتوا را یاد بگیرند، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های تولید محتوا و مقاله نویسی با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ – ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۵ الی ۶ تماس حاصل فرمایید.

مقاله نویسی
مقاله نویسی

مقاله نویسی

مقاله نویسی یکی از مهارت های مهمی است که تمامی دانشجویان و افرادی که قصد ارائه مطالب علمی در حوزه تخصصی خود را دارند، افرادی که قصد ارائه محتوای برای معرفی کالاها و خدمات وب سایت و یا شبکه های اجتماعی خود را دارند و غیره، حتما باید با اصول مقاله نویسی آشنا باشند.

قبل از نوشتن هر مقاله ای، مهم ترین فاکتور جمع آوری اطلاعات در مورد حوزه مورد نظر است، اگر شما در حوزه مربوطه تخصص و شناخت دارید که این موضوع شما را یک قدم جلو می اندازد، اما اگر شناخت کافی در مورد موضوع نظر خود را ندارید، حتما باید به اندازه کافی مطالعه داشته باشید، وب سایت های اینترنتی مختلف، ابزار های هوش مصنوعی، و کسب اطلاعات از افراد متخصص در حوزه مورد نظر می تواند در زمینه جمع اوری اطلاعات و شناخت نیاز های اساسی مخاطب هدف به شما کمک نماید، در ادامه ما اصول درست مقاله نویسی را به شما معرفی خواهیم کرد.

اصول مقاله نویسی چیست
اصول مقاله نویسی چیست

اصول مقاله نویسی چیست

در ابتدا اولین موضوعی که در مورد اصول مقاله نویسی باید به آن توجه کرد این است که این مقاله را ما برای چه کسی می‌ نویسیم و مخاطب اصلی موضوع مقاله ما کیست، در مقاله مربوطه چه سوالات مهمی با توجه به نیازهای مخاطب باید به آنها پاسخ داده شود و از طریق چه منابعی ما توانیم اطلاعات کافی را در مورد مقاله مربوطه به دست آوریم؟

در صورتی که بتوانیم پاسخ درستی برای سوالات ذکر شده پیدا کنیم عملا اصول مقاله نویسی را به خوبی یاد گرفته و می‌ توانیم یک مقاله کامل و مخاطب پسند و همچنین یونیک را به مخاطبین خود ارائه دهیم، در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توان به این سوالات پاسخ داد و در نهایت یک مقاله با کیفیت را در موضوعات مختلف منتشر کرد.

ارکان مقاله نویسی چیست
ارکان مقاله نویسی چیست

ارکان مقاله نویسی چیست

در بخش زیر به ترتیب مهمترین اصول و ارکانی که باید در مقاله نویسی رعایت شود را ذکر کرده‌ایم، بخش زیر را مطالعه نمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تکنیک های مقاله نویسی و نحوه نوشتن یک مقاله استاندارد می توانید مقاله آموزشی مقاله چیست و انواع آن کدامند را مطالعه نمایید.

شناخت نیازهای اساسی مخاطب و مطالعه دقیق بر روی موضوع مورد نظر

در ابتدا اولین کاری که یک مقاله نویس باید انجام دهد باید با مطالعه دقیق بر روی موضوع مورد نظر، اطلاعات دقیق و جامعی را در مورد آن به دست آورد، برای جمع آوری اطلاعات مقاله نویس و یا نویسنده می‌ تواند از روش‌ های مختلف تحقیق و جمع آوری اطلاعات استفاده نماید، مطالعه کتاب‌ های مختلف، جستجو کردن در وب سایت‌ های اینترنتی مختلف و مراجعه به وب سایت‌ های معتبر و شناخته شده، ایده گرفتن و سوال پرسیدن از افراد متخصص و شناخته شده در حوزه مربوطه، کمک گرفتن از ابزارهای هوش مصنوعی نیز جز روش‌های نوینی است که برای جمع آوری اطلاعات می‌توان از آن استفاده کرد.

تهیه یک چک لیست برای نوشتن مقاله

پس از اینکه نویسنده به یک شناخت کامل در مورد موضوع مربوط رسید و نیازهای مخاطب خود را به خوبی شناسایی کرد سپس باید برای اینکه مقاله خود را به صورت ساختارمند و پیوسته بنویسد یک چک لیست کلی برای خود تهیه نماید، چک لیست حکم یک نقشه راه و یا استراتژی را برای نویسنده دارد که باید طبق آن مرحله به مرحله کار خود را جلو ببرد.

انتخاب یک عنوان مناسب برای نوشتن مقاله

پس از تهیه چک لیست در مرحله بعد باید بین مواردی که جز مهم‌ ترین نیازهای مخاطبین در مورد حوزه مورد نظر است باید یک عنوان مناسب انتخاب شود، به عنوان مثال فرض کنید که شما در مورد کسب و کارهای اینترنتی و نحوه درآمد زایی از آنها می‌ خواهید یک مقاله کامل را بنویسید، زمانی که یک بررسی کلی بر روی موضوعات مختلف کسب و کارهای اینترنتی انجام دهید جامع ترین عنوانی که در این رابطه می‌ توانید پیدا کنید به عنوان مثال می‌ تواند نحوه درآمدزایی از کسب و کارهای اینترنتی باشد، این عنوان کلی خود شامل زیر مجموعه وسیعی از موضوعات مختلف در مورد کسب و کار اینترنتی است.

نوشتن یک مقدمه جذاب برای ترغیب مخاطب برای مطالعه مطلب

در گام بعدی نویسنده باید سعی کند که با یک مقدمه بسیار جذاب که در این مقدمه می‌ بایست به شکل خیلی ظریف نیاز های اساسی مخاطب در آن گنجانده شود، خواننده را تشویق کند که تا انتهای مطلب را دنبال نماید، در واقع پاراگراف اول و یا همان مقدمه مقاله باید یک ذهنیت دقیق را به مخاطب بدهد که دقیقا چه مطالبی قرار است در این مقاله به وی ارائه شود.

ایجاد یک فهرست مطالب مناسب برای مقاله

فهرست مطالب یک ابزار بسیار کاربردی است که می‌ تواند مخاطبین شما را به آن بخش از مقاله که بیشتر تمایل دارند در مورد آن اطلاعات داشته باشند هدایت کند، عنوان مثال در همان مقاله نحوه درآمدزایی از کسب و کارهای اینترنتی شاید برخی از مخاطبین تنها میزان درآمد کسب و کارهای اینترنتی برایشان اهمیت داشته باشد، برخی دیگر از مخاطبین به دنبال کسب و کارهای اینترنتی باشند که در کشورهای مختلف نیز پرطرفدار بوده و به بحث مهاجرت آنها نیز بتواند کمک کند، در اینجاست که فهرست مطالب هر مخاطبی را به سمت موضوع مورد نظر خود سوق می‌ دهد.

نوشتن محتوای مقاله با رعایت اصول نگارشی، به صورت پیوسته و ساختارمند

در زمان نوشتن محتوای اصلی مقاله نیز نویسنده باید کاملا دقت داشته باشد که اصول نگارشی در مقاله وی به صورت کامل رعایت شده باشد، محتوای مقاله به هیچ عنوان نباید ایرادات ساده‌ای مثل غلط املایی را داشته باشد، پیوستگی مطلب هم یکی دیگر از نکات ضروری است که به افزایش کیفیت محتوای مقاله کمک خواهد کرد.

استفاده از تصاویر، ویدئو، پادکست و ابزارهای چند رسانه ای

در روش نوشتن مقاله به خصوص مقالاتی که قرار است در قالب صفحات وب سایت و یا وبلاگ‌ های اینترنتی منتشر شود یکی از ابزارهای کاربردی که باعث جذاب‌ تر شدن و مخاطب پسندتر شدن مقاله خواهد شد بدون شک ابزارهای چند رسانه‌ای خواهد بود، گاهی اوقات استفاده از عناصر چند رسانه‌ای جذاب حتی می‌ تواند ضعف‌ های کوچک و یا بزرگی که در دل محتوای نوشتاری نیز وجود دارد را به صورت کامل پنهان کند، در ضمن برای یادگیری نحوه ارائه پادکست و فایل های صوتی باکیفیت می توانید در دوره مجازی گویندگی و فن بیان آریا تهران شرکت نمایید.

استفاده از ترفند هایی مانند لینک دهی و هدایت مخاطب به سمت موضوعات مرتبط

یکی دیگر از تکنیک‌ هایی که به نویسنده کمک می‌کند تا محتوای مقاله خود را برای مخاطب جذاب‌ تر نماید این است که در دل متن باید به شیوه‌ ای هنرمندانه مخاطب را تشویق کرد که مطالب مرتبط با آن موضوع را نیز بخواند، مثلا در وب سایت‌ ها و یا وبلاگ‌ های اینترنتی از ترفند های لینک دهی داخلی و یا لینک دهی خارجی استفاده می‌ شود، و یا در مقالات علمی و پژوهشی هم سعی می‌ شود که موضوعات مرتبط به شکل‌ های مختلف به خواننده معرفی شود.

نتیجه گیری درست از کل مقاله نوشته شده

در آخر نویسنده باید یک نتیجه‌ گیری و یا یک جمع‌ بندی کامل از کل مقاله نوشته شده خود داشته باشد، در بخش نتیجه‌ گیری مخاطب مقاله شما در ذهن خود یک ریکاوری ذهنی کامل نسبت به کلیت مقاله خواهد داشت.

آموزش مقاله نویسی

با توجه به توضیحاتی که در خصوص اصول و ارکان مقاله نویسی ارائه شد، افرادی که تمایل دارند به صورت تخصصی مقاله نویسی را یاد بگیرند، می توانند در کلاس های حضوری و آنلاین مجتمع فنی آریا تهران شرکت نمایند، مجتمع فنی آریا تهران در قالب یک دوره تخصصی تولید محتوا آموزش اصولی مقاله نویسی را به شما ارائه می دهد، ضمن این که در انتهای دوره آموزشی شما می توانید مدرک معتبر فنی حرفه ای را نیز از مجمتع فنی آریا تهران دریافت نمایید، در بخش زیر راه دسترسی به صفحه آموزش تخصصی مقاله نویسی درج شده است که شما می توانید با مراجعه به این صفحه اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص دوره های مقاله نویسی و تولید محتوا بدست آورید.

توجه» در صورتی که تمایل دارید به صورت حرفه ای اصول مقاله نویسی و تولید محتوا را یاد بگیرید به صفحه کلاس مقاله نویسی مراجعه نمایید.

بیان مسئله در مقاله نویسی چیست

بیان مسئله و یا طرح مسئله در زمان مقاله نویسی یکی از ابزار هایی است که به نویسنده کمک می‌ کند تا بتواند برای تهیه یک چک لیست مناسب در مورد مقاله مربوطه ابتدا سوالات مختلفی را در رابطه با آن موضوع مطرح نماید، این سوالات همگی مربوط به نیاز مخاطبی است که قرار است مقاله مربوطه را مطالعه نماید.

جمع آوری این سوالات و همچنین پیدا کردن پاسخ مناسب برای آنها راهکار مناسبی است که به نویسنده کمک می‌ کند تا مقاله خود را کاملا متناسب با خواست و نیاز مخاطب هدف منتشر نماید.

توجه» در صورتی که به مهارت های مقاله نویسی تسلط دارید و علاقه مند هستید که در یک شرکت تولید محتوای معتبر استخدام شوید، به صفحه استخدام مقاله نویس مراجعه نمایید.

فرمت مقاله نویسی چیست

زمانی که شما کار ویرایش ساختاری و مفهومی مقالات خود را به منظور پذیرش هرچه سریع‌ تر آنها در مجلات علمی معتبر انجام می‌ دهید به نوعی مقالات خود را فرمت‌ بندی کرده‌ اید، همانطور که قطعا می‌ دانید مجلات معتبر برای اینکه یک مقاله را چاپ کنند یک مرحله داوری خیلی سخت را برای مقاله مورد نظر در نظر می‌ گیرد و در واقع در این مرحله مقالات خوب و بد را از نظر کیفیت محتوا جدا می‌کنند، فرمت‌ بندی درست مقاله به شما کمک می‌ کند که بتوانید از این مرحله داوری به سلامت عبور کنید.

فرمت‌ بندی مقاله را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  1. فرمت‌بندی محتوایی
  2. فرمت‌بندی ساختاری

استخراج مقاله از پایان‌نامه

به منظور استخراج مقاله از پایان نامه و یا اصطلاحا تبدیل کردن پایان نامه به یک مقاله کاربردی می‌ توانید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

ژورنال علمی و یا همان مجله مناسب را برای خود انتخاب نمایید

در صورتی که قصد دارید با استخراج مقاله از پایان‌ نامه خود یک رزومه بسیار قوی را برای خود درست کنید باید به دنبال ژورنالی مناسبی باشید، ژورنال و یا مجله‌ ای را انتخاب نمایید که اهداف و چشم اندازی متناسب با موضوع مقاله شما داشته باشد.

عنوان مقاله

دقت داشته باشید که عنوان پایان نامه شما و عنوان مقاله شما دقیقا نباید یکی باشد و باید این عنوان را تغییر دهید.

چکیده مقاله

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که معمولا مقدمه و یا چکیده مقاله از مقدمه و چکیده پایان نامه بسیار کمتر است، مقدمه مقاله شما می‌ تواند در قالب یک پاراگراف جذاب خلاصه شود.

محتوای اصلی مقاله

معمولا حجم محتوای یک پایان‌ نامه می‌ تواند بسیار زیاد و گسترده باشد، به عنوان مثال حجم محتوای یک پایان نامه می‌ تواند بیش از ۳۰ صفحه باشد، اما حجم محتوای یک مقاله حداکثر می‌ تواند ۶ یا ۸۰۰۰ کلمه باشد، در نتیجه باید با رعایت اصول خلاصه نویسی حجم محتوای مقاله خود را کاهش دهید.

منابع مقاله

در زمان درج کردن منابع در مقاله باید به سبک رفرنس نویسی مجله‌ ای که می‌ خواهید مقاله در آن چاپ شود توجه داشته باشید.

چگونه مقاله علمی بنویسیم

به منظور یادگیری اصول مقاله نویسی علمی ما در بخش زیر یک فایل pdf را درج کرده‌ ایم که شما می‌ توانید با دانلود این فایل pdf آموزش نحوه نوشتن یک مقاله علمی را به صورت صفر تا صد یاد بگیرید، ضمنا برای یادیگری اصول نوشتن مقاله های علمی و پژوهشی پیشنهاد می کنیم که به بهترین آموزشگاه فنی حرفه ای تهران مراجعه نمایید و تحت نظر اساتید حرفه ای اصول و مهارت های مقاله نویسی را یاد بگیرید.

چگونه مقاله علمی بنویسیم

مقاله نویسی isi چیست

همانطور که قطعا می‌ دانید isi در واقع یک مرجع تعیین استاندارد و معتبر بودن نشریات علمی در سراسر جهان به حساب می‌ آید،  در واقع در تعریف isi می‌ توان گفت که صلاحیت نشریات مختلف در زمینه‌ های یاد شده بررسی می‌ شود و در نهایت در صورت داشتن اعتبار علمی و رعایت اصول استاندارد فنی چاپ نشریه مقاله مربوطه می‌ تواند در لیست نشریات isi قرار بگیرد.

وظیفه اصلی موسسه isi و یا اصطلاحا موسسه Institute for scientific information این است که مقالات علمی را در حوزه‌ های مختلف از نظر اعتبار بررسی نماید و خدماتی در زمینه نمایه سازی مجلات و مقالات ارزشمند را ارائه دهد.

مقاله نویسی در دانشگاه چیست

معمولا نوشتن مقالات دانشجویی به منظور قوی کردن رزومه تحصیلی و رزومه شغلی بسیار مورد توجه دانشجویان قرار می‌ گیرد، به کمک مقالات دانشگاهی معتبر بسیاری از دانشجویان می‌ توانند شانس قبولی خود را در مصاحبه دکترا افزایش داده و یا حتی در شرایطی شاید بتوانند از دانشگاه‌ های معتبر پذیرش بگیرند.

ساختار نوشتن مقالات دانشجویی هم همانند مقالات علمی می‌ باشد و تمامی مواردی که در مورد اصول نوشتن مقالات علمی گفته شد در زمان نگارش مقالات دانشجویی نیز باید به این موارد مهم توجه شود.

مقاله نویسی در وب سایت چیست

وب سایت های اینترنتی هم با ارائه مقاله مخاطب پسند و حرفه ای می توانند خدمات و محصولات خود را به کاربران خود معرفی نمایند و از این طریق کالا و خدمات خود را به فروش برسانند، در زمان نوشتن مقاله برای وب سایت های اینترنتی هم به نکات مهمی باید توجه شود، و مقالات وب سایت های اینترنتی هم باید متناسب با نیاز مخاطبین هدف و به صورت کامل و پیوسته نوشته شوند، در زمان نوشتن مقالات وب سایت نیز شما باید به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

  • جمع آوری اطلاعات و شناخت نیاز های اساسی مخاطبین وب سایت
  • ارائه یک مقدمه جذاب در مقاله که نیاز های اصلی کاربران وب سایت باید در این مقدمه ذکر شود
  • مشخص کردن یک عنوان خوب و جذاب برای مقاله وب سایت
  • به کمک ابزار های سئو وب سایت، کلماتی که کاربران در موضوع مورد نظر سرچ می کنند را جستجو نمایید و آن ها را در قالب تیتر های دوم، سوم، چهارم در مقاله به کار ببرید
  • استفاده درست و به جا از عناصر چند رسانه ای مانند تصاویر، گیف ها و ویدئوهای باکیفیت
  • لینک به مقالات مرتبط
  • ارائه محتوای یونیک و کاربرپسند
  • مقالات منتشر شده در وب سایت نیز باید دارای ساختار نگارشی درست، بدون غلط املایی و پیوستگی مطلب باشند.

سوالات متداول؟

مقاله نویسی چیه؟

مقاله نویسی به این معناست که که شما در رابطه با یک موضوع مشخص اعم از موضوعات علمی، آموزشی، خبری، تبلیغاتی، هنری و غیره بتوانید مطالب کاملی را به مخاطب هدف خود ارائه دهید، در زمان نوشتن مقاله هم باید به تمامی نکات و اصولی که در این مقاله به آن ها اشاره شد توجه داشته باشید و جامعیت مقاله شما باید پاسخ مناسبی به نیاز های مخاطبین مقاله ارائه دهد.

چگونه مقاله بنویسیم؟

در پاسخ به این سوال که چطور مقاله بنویسیم باید گفت که برای نوشتن یک مقاله استاندارد و ساختارمند باید ابتدا نیاز های مخاطبین را به خوبی شناسایی کرد، و سپس با توجه به فاکتورهایی که در این مقاله گفته شد محتوای مقاله مورد نظر را منتشر کرد.

حجم محتوای مقاله بر چه اساسی تعیین می شود؟

با توجه به شناخت دقیق نیاز مخاطب و همچنین اطالاعات و داده های جمع آوری شده حجم محتوای ما تعیین خواهد شد، تمامی اطلاعات و داده هایی که مقاله نویس در مورد موضوع مورد نظر جمع آوری می کند، حجم محتوای شما را مشخص خواهد کرد.

رفرنس نویسی مقاله چیست؟

رفرنس نویسی مقاله همان منابع مقاله است که در زمان نوشتن رفرنس مقاله باید به نکات مهمی توجه شود، از جمله، در نوشتن رفرنس یا منابع پایانی می بایست آدرس دقیق تمامی کتاب ها، مجله ها، نشریه ها، پایان نامه ها، و همچنین سایت های اینترنتی و کلیه منابعی که مقاله نویس و یا نویسنده مقاله در زمان تحقیقات خود به آن ها اشاره کرده است، به درستی و به شکل مرتب و دقیق درج شوند، همچنین کسانی که برای وب سایت های اینترنتی مقاله می نویسند، درج دقیق رفرنس و منابعی که مطالب خود را از آن جا برداشته اند و در سایت خود قرار داده اند، رفرنس و ذکر منبع به آن ها کمک می کند که ربات های گوگل مطلب آن ها را کپی تشخیص ندهد.

بهترین روش برای اموزش مقاله نویسی از صفر تا صد چیست؟

بهترین و ساده ترین ابزاری که برای یادگیری مقاله نویسی و یا آموزش صفر تا صد مقاله نویسی به شما کمک می کند، مطالعه کردن زیاد است، با مطالعه کردن شما می توانید قدرت جمله سازی خود را بالا ببرید و به راحتی برای حوزه مورد نظر خود محتوا تولید نمایید، در کنار مطالعه مدون، سعی کنید که در رابطه با هر موضوعی که می خواهید مقاله بنویسید، با افراد متخصص در حوزه مربوطه مشورت داشته باشید و از آن ها نیز اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید، شرکت در دوره های تخصصی مقاله نویسی آموزشگاه فنی آریا تهران نیز می تواند به شما کمک نماید که به یک مقاله نویس حرفه ای تبدیل شوید.

بهترین کارگاه مقاله نویسی در تهران کجاست؟

آموزشگاه فنی و حرفه ای آریا تهران، دوره های تخصصی مقاله نویسی را تحت نظر بهترین اساتید تولید محتوا و مقاله نویسی برگزار می کند، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره های آموزشی شما می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در وب سایت آریا تهران اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورید.