مالیات بر درآمد

همانطور که می دانید مالیات بر درآمد یا Income tax، یکی از انواع مالیات محسوب می شود که اکثر مشاغل، اشخاص حقیقی، کسب‌ و کارها و شرکت‌ ها موظف به پرداخت آن هستند. این نوع مالیات دارای دسته‌ بندی‌ های مختلفی برای اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد و نحوه محاسبه و درصد آن نیز […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

همانطور که می دانید مالیات بر درآمد یا Income tax، یکی از انواع مالیات محسوب می شود که اکثر مشاغل، اشخاص حقیقی، کسب‌ و کارها و شرکت‌ ها موظف به پرداخت آن هستند. این نوع مالیات دارای دسته‌ بندی‌ های مختلفی برای اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد و نحوه محاسبه و درصد آن نیز برای هر یک متفاوت است. اگر می خواهید بدانید انواع مالیات بر درآمد چیست و چگونه محاسبه می شود، در ادامه با ما همراه باشید.

مالیات بر درآمد چیست
مالیات بر درآمد چیست

مالیات بر درآمد چیست

مالیات بر درآمد چیست؟ همانطور که گفته شد، حسابداری مالیات بر درآمد یکی از مهم ترین و کلیدی ترین انواع مالیات محسوب می شود که تمامی مشاغل اشخاص حقیقی، کسب‌ وکارها و شرکت‌ ها را در بر می گیرد.

این نوع مالیات شامل دسته بندی های مختلفی برای اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد که هر برای هر یک نرخ و درصد مشخصی تعیین شده است. به ویژه آن که هر یک از گروه ها، خود دارای جزئیات کاملی می باشد که باید به صورت جداگانه بررسی شود.

پیشنهاد ویژه: همانطور که می دانید رشته حسابداری مالیاتی یکی از رشته های پرکاربرد حسابداری است که با مراجعه به صفحه حسابداری مالیاتی چیست می توانید اطلاعات کاملی درباره این رشته بدست آورید. علاوه بر این اگر به دنبال آموزش کامل و جامع قوانین حسابداری مالیاتی هستید، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش حسابداری مالیاتی مجموعه آریا تهران را تجربه کنید.

به طور کلی نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دولت‌ ها تعیین می‌ شود و همه این اشخاص موظفند بر اساس قانون، هر سال درآمدهای خود را به نهادهای قانونی ارائه نمایند و دولیت نیز می بایست این مالیات را از آن بخش از درآمد قابل مالیات گیری، مالیات خود را دریافت کند.

خلاصه مالیات بر درآمد به این صورت است که نرخ یا درصد مالیات، به میزان درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی بستگی دارد و می تواند متغیر باشد. در حقیقت سازمان امور مالیاتی کشور، با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند میزان درآمد، شرایط مربوط به هر کدام از انواع گروه‌های مختلف، درصد مشخصی را برای آن ها در نظر می گیرد که در ادامه به طور کامل تر در این باره توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد ویژه:اگر می خواهید حسابداری را از صفر شروع کنید و با کسب مهارت و آموزش های تخصصی در این زمینه کسب درآمد داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از دوره آموزش رایگان حسابداری از مبتدی تا پیشرفته آریا تهران استفاده کنید. آموزشگاه حسابداری آریا تهران به عنوان برترین و معتبرترین آموزشگاه حسابداری تهران و ایران شناخته شده است و شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی، علاوه بر کسب مهارت های تخصصی و دریافت مدرک فنی حرفه ای، آمادگی های لازم را جهت ورود به بازار کار کسب نمایید.

اگر می خواهید بدانید مالیات بر درآمد شامل چه مواردی است، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

انواع مالیات بر درآمد
انواع مالیات بر درآمد

انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد در ایران (مالیات بر درآمد ایران) دارای انواع مختلفی می باشد و هر شخص بر اساس شغل خود و درآمدی که دارد، می بایست در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشد. به خاطر داشته باشید که عدم اطلاعات کافی در این باره ممکن است شما را با مشکلات مالیاتی از جمله جریمه دیرکرد مالیات بر درآمد مشاغل و غیره مواجه کند و در پیشرفت شغلی شما تاثیرگذار باشد.

در حالت کلی انواع مالیات بر درآمد تعریف بسیار ساده ای دارند و به دسته بندی‌ های زیر تقسیم می‌ شوند:

  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات سکه
  • مالیات بر درآمد کشاورزی
  • مالیات بر درآمد اجاره
  • مالیات بر درآمد املاک
  • املاک مالیات حق الوکاله
  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد اتفاقی
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (شرکت‌ ها)

همانطور که قبلا ذکر کردیم، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد (مالیات بر درآمد نحوه محاسبه) برای هر یک از دسته بندی های فوق، متفاوت است که در ادامه به توضیحات کلی درباره طبقه بندی مالیات بر درآمد پرداخته ایم.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با پرکاربردترین نرم افزار حسابداری و نحوه استفاده از آن ها را به صورت کاملا تخصصی و اصولی یاد بگیرید و در این زمینه حرفه ای شوید، حتما در کلاس حسابداری آریا تهران شرکت کنید.

شایان ذکر است که شما با شرکت در دوره های صفر تا صد حسابداری، با نرخ و نحوه محاسبه انواع مالیات از جمله مالیات بر درآمد مشاغل آزاد، مالیات بر درآمد مشاغل خودرو، مالیات بر درآمد مشاغل وسائط نقلیه، مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم انفرادی، مالیات بر درآمد مدارس غیرانتفاعی، مالیات بر درآمد مدارس غیرانتفاعی، مالیات بر درآمد قراردادهای پیمانکاری، مالیات بر درآمد مشاورین املاک، مالیات بر درآمد مغازه و غیره به طور کامل و جامع آشنا خواهید شد و در پایان دوره قادر خواهید بود تا بعنوان یک حسابدار متخصص و کاربلد وارد بازار کار شده و درآمد عالی کسب کنید.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهد آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی به صورت مرحله به مرحله، بر روی لینک مذکور کلیک کنید.

مالیات بر درآمد مشاغل چیست
مالیات بر درآمد مشاغل چیست

مالیات بر درآمد مشاغل چیست

مالیات بر درآمد مشاغل بند ج چیست؟ همه افراد حقیقی که شاغل هستند چه به صورت مجازی و چه به صورت فیزیکی و از این طریق درآمد کسب می کنند، موظفند بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.

خلاصه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ (مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳) با توجه به سود به دست آمده در طول یک سال فعالیت واحد شغلی تعیین می شود که بخشی از آن بر اساس به شرایطی، شامل معافیت مالیاتی می گردد. لازم به ذکر است که مبلغ معافیت مالیات بر درآمد مشاغل، متفاوت بوده و توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر شما هم می خواهید بدانید اینتا کد مالیاتی چیست و نحوه دریافت اینتا کد مالیاتی به چه شکل است و چه فرقی با کد مالیاتی دارد، مطالعه مقاله اینتا کد مالیاتی و کد مالیاتی چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل چند درصد است؟ همانطور که اشاره شد، میزان و نحوه مالیات بر درآمد سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بر اساس شغل و درآمد فرد متفاوت است. به طور کلی نمی توان از یک فرمول ثابت برای محاسبه حداقل حقوق مالیات بر درآمد برای همه مشاغل استفاده کرد. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌ های مستقیم، به شرح زیر می باشد:

به طور مثال اگر یک مغازه خواروبار فروشی ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد، از این ۱۰۰ میلیون تومان، باید ۶۰ میلیون بعنوان هزینه و حقوق فروشنده می باشد و ۴۰ میلیون بعنوان سود نهایی از این واحد شغلی در نظر گرفته می شود.

از مبلغ ۴۰ میلیون، ۳۶ میلیون به عنوان مبلغ معافیت مالیاتی تعیین شده و درنهایت این واحد شغلی فقط برای ۴ میلیون باقی مانده طبق ردیف ۱ جدول فوق می بایست ۱۵% مالیات پرداخت ‌کند.

۶۰۰٫۰۰۰ = ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ * ۱۵%

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با نحوه محاسبه مالیات حقوق و مالیات عیدی آشنا شوید، حتما مقاله مالیات حقوق ۱۴۰۳ را مطالعه کنید.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی چقدر است؟ تمامی درآمد شرکت ها و دیگر اشخاص حقوقی، پس از کسر زیان های حاصل و معافیت های تعیین شده در قانون، موظف به پرداخت ۲۵% مالیات می باشند. در این بین، بر اساس ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی زیر مشمول پرداخت مالیات پرداخت نمی شوند که به شرح زیر می باشد:

  • شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها
  • وزارتخانه‌ ها و موسسات دولتی
  • دستگاه‌ هایی که بودجه آن‌ ها وسیله دولت تامین می‌ شود.
  • بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری

به این نکته درباره مالیات بر درآمد شرکت ها (مالیات بر درآمد شرکتهای خصوصی) توجه داشته باشید که شرکت‌ هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن‌ ها متعلق به اشخاص ذکر شده در مطالب فوق باشد، مشمول حکم ماده ۲ نمی باشند. در صورتی که اشخاص حقوقی مذکور درآمدی داشته باشند که در غیر از چارچوب تعریف شده آن‌ ها مانند فعالیت‌ های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و سایر فعالیت‌ های تولیدی باشد، هر مورد به صورت جداگانه به نرخ‌ های مذکور در ماده ۱۰۵ مشمول مالیات خواهند بود (۲۵٪ درآمد مشمول).

جهت آشنایی با میزان مالیات بر درآمد شرکت های تعاونی، مالیات بر درآمد شرکت های تولیدی، مالیات بر درآمد شرکت های خصوصی، مالیات بر درآمد شرکتهای بورسی، مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل – ماده ۱۹۲، مالیات بر درآمد طلا فروشان، مالیات بر درآمد فروش املاک، مالیات بر درآمد فروش خودرو، مالیات بر درآمد فروشگاه، مالیات بر درآمد فروش ملک، مالیات بر درآمد فروشگاه اینترنتی و غیره می توانید به وب سایت های مربوطه مراجعه کرده و یا وارد وب سایت امور مالیاتی کشور شده و درباره میزان درآمد هر یک از انواع مالیات ها، اطلاعات لازم را بدست آورید.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

برای محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، می بایست درآمد شرکت در یک سال گذشته به طور خالص محاسبه شود. پس از محاسبه‌ درآمد خالص شرکت به جز مواردی که در قانون مالیات‌ های مستقیم دارای نرخ جداگانه ای می باشند، می بایست ۲۵% از کل درآمد شرکت به عنوان مالیات به اداره‌ دارایی پرداخت گردد.

جهت دریافت جزوه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید و در این باره راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مالیات بر درآمد حقوق

مالیات بر درآمد حقوق چیست؟ مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۳ شامل تمامی افرادی می شود که مشغول به کار هستند و بابت این کار دستمزد مشخص شده ای دریافت می کنند. این افراد باید درصدی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند.

مقدار مالیات خقوق با توجه به عوامل مختلفی از جمله مبلغ حقوق، شرایط فرد و همینطور سایر شرایط دیگر متفاوت است و کارفرما موظف است که میزان مالیات را محاسبه کرده و پس از کسر از حقوق کارمند خود، به سازمان امور مالیاتی اعلام و مالیات مربوطه را پرداخت نماید.

به خاطر داشته باشید که لیست مالیات بر درآمد حقوق کارگران و کارمندان (لیست مالیات بر درامد حقوق) شامل حقوق پایه، اضافه کار، پاداش، حق کشیک و سایر مواردی است که در قانون ذکر شده است.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق

درباره نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق باید بدانید که مقدار مالیات بر درآمد برای تمامی اشخاص حقیقی، طبق ماده ۸۴ قانون مالیات مستقیم مشخص می شود. مطابق این ماده، مبلغ سالیانه حقوق هر فرد تا ۴۸۰ میلیون ریال معاف از مالیات است و افرادی که دارای درآمد سالیانه بیش از ۴۸۰ میلیون ریال می باشند، می بایست طبق نرخ های مالیاتی، مالیات خود را پرداخت کند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید یک نفر در یک سال، ۸۰ میلیون تومان حقوق دریافت می کند، با توجه به معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰ که ۴۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، پس از کسر این مقدار، ۳۲ میلیون درآمد مشمول مالیات خواهد بود. این عدد در گروه اول قرار می‌ گیرد؛ از این رو مقدار مالیات برای این درآمد، ۱۰ درصد خواهد بود:

۳٫۲۰۰٫۰۰۰ = ۳۲٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۱۰%

از آنجا که این مبلغ مالیات سالیانه به شمار می رود، جهت محاسبه مالیات هر ماه باید آن را به ۱۲ تقسیم کرد.

۲۶۶٫۶۶۶ = ۱۲ ÷ ۳٫۲۰۰٫۰۰۰

شایان ذکر است که اگر می خواهید درباره نحوه محاسبه انواع مالیات بر درآمد خدماتی، مالیات بر درآمد خرده فروشی، مالیات بر درآمد خودرو، مالیات بر درآمد در صورت سود و زیان، مالیات بر درآمد دستگاه پوز، مالیات بر درآمد دلاری، مالیات بر درآمد رانندگان، مالیات بر درآمد رستوران، مالیات بر درآمد رهن، مالیات بر درآمد سایت، مالیات بر درآمد سرمایه، مالیات بر درآمد سود سهام، مالیات بر درآمد سوپرمارکت و… اطلاعات کاملی بدست آورید، می توانید به وب سایت امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و نسبت به محاسبه هر یک از انواع مالیات، اقدام نمایید.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید صورت مالیات و عوارضی که به کالاها تعلق میگیرد چقدر است و چگونه محاسبه می شود، بر روی لینک کلیک بفرمایید.

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست

مالیات بر درآمد اتفاقی در صلح عمری (مالیات بر درآمد اتفاقی صلح عمری) چیست؟ درواقع درآمد اتفاقی به مجموعه درآمدی گفته می شود که فرد به صورت بلاعوض یا از طریق معاملات محاباتی، جوایز، هدایا و دیگر موارد تحصیل می کند. به طور مثال در صورتی که شخصی مالی را به صورت نقدی یا غیر نقدی، به عنوان هدیه یا جایزه در قرعه کشی بدست آورد، می بایست مالیات بر درآمد اتفاقی آن را به دولت پرداخت کند.

بر اساس آخرین قانون تصویب شده در مورد مالیات بر درآمد تصادفی، نرخ مالیات بر درآمد برای این نوع مالیات، طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌ های مستقیم محاسبه می‌ شود. لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد اتفاقی شامل معافیت مالیاتی نمی‌ شود.

مالیات سکه

در سال های اخیر، قانونی تصویب شد که بر اساس آن، خریداران سکه در بانک مرکزی، می بایست مالیات آن را به دولت پرداخت کنند. مالیات سکه با توجه به سکه های خریداری شده می تواند متفاوت باشد.

مالیات حق الوکاله چیست

بر اساس ماده ۱۰۳ ق.م.م: وکلای دادگستری و افرادی که در محاکم اختصاصی مشغول به وکالت هستند، مکلفند در وکالت نامه‌ های خود رقم مالیات حق الوکاله‌ ها را قید کرده و معادل پنج درصد (۵%) آن بابت علی‌ الحساب مالیاتی روی وکالت نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر در زیر باشد.

الف) در دعاوی و اموری که خواسته آن‌ ها مالی است پنج درصد (۵%) مالیات حق الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله می باشد.

ب) در مواردی که موضوع وکالت مالی نباشد یا تعیین بهای خواسته قانون ا لازم نیست و همچنین در دعاوی کیفری که تعیین مالیات حق الوکاله به نظر دادگاه است، پنج درصد (۵%) حداقل مالیات حق الوکاله مقرر در آیین‌ نامه مالیات حق الوکاله برای هر مرحله می باشد.

ج) در دعاوی کیفری نسبت به مورد ادعای خصوصی که مالی باشد مطابق مفاد حکم بند (الف) این ماده محسوب می شود.

د) در مورد دعاوی و اختلافات مالی که در مراجع اختصاصی غیر قضایی رسیدگی و حل و فصل می‌ شود و همچنین برای مالیات حق الوکاله آن‌ ها تعرفه خاصی مقرر نشده است از جمله اختلافات مالیاتی و عوارض توسعه معابر شهرداری و نظایر آن‌ ها میزان مالیات حق الوکاله صرفا از نظر مالیاتی به شرح زیر می باشد.

نحوه محاسبه مالیات حق الوکاله

نحوه محاسبه مالیات حق الوکاله به صورت زیر است:

  • تا ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال مابه الاختلاف ۵%
  • تا ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال مابه الاختلاف، نسبت به مازاد ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ۴%
  • از ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال مابه الاختلاف، نسبت به مازاد ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ۳%

مالیات بر درآمد کشاورزی چیست

مالیات بر درآمد کشاورزی چیست؟ شاید شما هم با سوال مالیات بر درآمد کشاورزی را توضیح دهید، مواجه شده باشید، در پاسخ به این سوال باید گفت که مطابق قانون مالیات‌ های مستقیم، درآمد حاصل از فعالیت‌ های کشاورزی مشمول پرداخت مالیات نمی‌ شود و کشاورزان از پرداخت درآمد خود به دولت مالیات معاف می باشند.

بر اساس ماده‌ ۸۱ قانون مالیات‌ های مستقیم، به صورت واضح و شفاف ذکر شده است که تمامی فعالیت‌ های کشاورزی از مالیات بر درآمد معاف هستند. متن ماده ۸۱ قانون مالیات‌ های مستقیم به صورت زیر است:

” درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌ های کشاورزی، دام‌ پروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل‌ ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف است. “

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درامد املاک یعنی چه؟ مالیات بر درامد املاک به زبان ساده یکی دیگر از انواع مالیات کی باشد که از ماده ۵۲ تا ماده ۸۰ ق.م.م را شامل می شود. بر اساس بند یک ماده ۱ ق.م.م، «کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم» مشمول پرداخت مالیات می باشند.

پیشنهاد ویژه: جهت بررسی نحوه محاسبه مالیات اجاره به صورت کامل و جامع، می توانید مقاله محاسبه مالیات اجاره را مطالعه نمایید.

اولین ماده از هر فصل قانون معمولا ماده پایه به شمار می رود که در اینجا همان ماده ۵۲ می باشد. این ماده اظهار می کند که «درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت‌ های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک و مستغلات خواهد بود.»

اما مالیات بر درآمد املاک خود شامل زیر شاخه های دیگری می باشد که یکی از آن ها مالیات بر درآمد اجاره املاک می باشد. در پاسخ به سوال مالیات بر درآمد اجاره بر عهده کیست (مالیات بر درآمد اجاره به عهده کیست)، باید بگوییم که زمانی که شما ملکی را اجاره داده‌ اید و از این راه کسب درآمد می‌ کنید، می بایست نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام کنید.

این امردر ماده ۵۳ و ۵۴ ق.م.م نیز ذکر شده است. ماده ۵۹ ق.م.م نیز به مالیات نقل و انتقال املاک اشاره دارد. این امر بدین معناست که، هنگامی که شما ملکی را می فروشید، باید مالیات مربوط به آن را نیز پرداخت کنید.

بر اساس ماده ۵۴ مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد املاک سرقفلی، یکی دیگر از انواع مالیات بر درآمد املاک است. در حقیقت شما هنگام فروش این نوع املاک، علاوه بر مالیات نقل و انتقال باید مالیات مربوط به سرقفلی را نیز پرداخت نمایید.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد ۱۴۰۳
نحوه محاسبه مالیات بر درآمد ۱۴۰۳

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد ۱۴۰۳

فرمول محاسبه مالیات بر درآمد چیست؟ یکی از سوالات پرتکراری که توسط بسیاری از کاربران مطرح می شود، این است که مالیات بر درآمد چند درصد است؟ یا اینکه مالیات بر درآمد حقوق چگونه محاسبه میشود؟

برای تعیین و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد ۱۴۰۳، می بایست ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم و همچنین تصویب‌ نامه در خصوص تعدیل نصاب ­‌های مندرج در قانون مالیات‌ های مستقیم را در نظر داشته باشید. با در نظر داشتن قانون مالیات های مستقیم و تصویب نامه فوق الذکر، میزان و طریقه محاسبه مالیات بر درآمد شخص حقیقی و حقوقی، به ترتیب به شرح زیر است.

میزان و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی:

  • تا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال؛ معاف از پرداخت مالیات؛ نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال
  • تا یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون ریال، ده درصد مالیات؛ نسبت به مازاد یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون ریال
  • تا سه میلیارد و دویست و چهل میلیون ریال، پانزده درصد مالیات، نسبت به مازاد سه میلیارد و دو یست و چهل میلیون ریال
  • تا چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال، بیست درصد مالیات و نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال به بالا، سی درصد (۳۰٪).

میزان و نحوه حسابداری مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی:

بیست و پنج درصد از جمع درآمد آن ها، می باشد. لازم به ذکر است که موسسات غیر انتفاعی، از این امر مستثنی هستند و همچنین، درآمدهای حاصل از سود سهام یا سهم الشرکه دریافتی نیز، مشمول‌ مالیات نخواهند بود.

محاسبه آنلاین مالیات بر درآمد

خوشبختانه افراد می توانند برای محاسبه آنلاین مالیات بر درآمد ۱۴۰۳ یا استعلام مالیات بر درامد، مالیات بر درآمد خود را به صورت اینترنتی و آنلاین محاسبه نمایند. برای این کار می بایست وارد سامانه و وب‌ سایت‌ هایی شوید که امکان محاسبه مالیات بر درآمد آنلاین را برای شما فراهم می کند. در ادامه و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، میزان مالیات بر درآمد برای شما نمایش داده خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: جهت یادگیری نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه به صورت آنلاین و همچنین محاسبه آنلاین مالیات فروش ملک، به صفحه محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره مغازه مراجعه کنید.

مالیات بر درامد تریدر ها

مالیات بر درامد تریدر ها چقدر است؟ در صورتی که درآمد تریدرها تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال باشد، مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد می باشند، اما در صورت افزایش مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، تا سقف یک میلیارد ریال، درآمد معامله‌ گر، مشمول مالیات سالانه با نرخ ۲۰ درصد می‌ شود؛ لازم به ذکر است که اگر درآمد، مازاد بر ۱ میلیارد ریال باشد، مشمولان مالیات سالانه ۲۵ درصد می باشند.

لازم به ذکر است، این امر درباره مالیات بر درآمد یوتیوب، مالیات بر درآمد ارز دیجیتال و مالیات بر درآمد فارکس در ایران نیز صدق می کند.

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل
نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل

ثبت های مالیات بر درآمد به چه صورت است؟ همانطور که گفته شد، همه افراد مشمول مالیات می بایست نسبت به ثبت نام اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل از جمله اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک، اقدام کرده و مشمولین طبق قانون مالیات بر درآمد مشاغل نیز از این امر مستثنی نیستند. از این رو در این بخش قصد داریم به مراحل ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد (ثبت نام مالیات بر درآمد) بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

  1. در ابتدا، می بایست وارد سامانه مالیات بر درآمد حقوق my.tax.gov.ir، شوید و نام کاربری و رمز عبور خود برای ورود به سامانه مالیات بر درآمد را وارد نمایید.
  2. در این بخش، می بایست کد ارسال شده به تلفن همراه خود را وارد کادر مربوطه کرده و بر روی گزینه ورود، کلیک کنید.
  3. در ادامه، روی عبارت جهت ارسال اظهارنامه عملکرد و توافق تبصره ماده ۱۰۰ اینجا کلیک کنید، ضربه بزنید.
  4. سپس پرونده مورد نظر مالیاتی خود را در سامانه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد، انتخاب کنید.
  5. در این مرحله، می بایست پس از مشاهده اطلاعات هویتی، بر روی گزینه سبز رنگ ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده ۱۰۰، کلیک کنید. سپس گزینه اظهارنامه را انتخاب کرده و بر روی گزینه تایید کلیک نمایید.
  6. در انتها، پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، نسبت به ثبت اظهارنامه درآمد خود اقدام کنید.

لازم به ذکر است که جهت مشاهده جدول مالیات بر درآمد ۱۴۰۲، بررسی قانون مالیات بر درآمد ۱۴۰۲، قانون مالیات بر درآمد ۱۴۰۳، جدول مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، بررسی خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم، خلاصه استاندارد مالیات بر درآمد، درصد مالیات بر درآمد نمایندگان بیمه، سود قبل از کسر پاداش و مالیات بر درآمد، لایحه مالیات بر مجموع درآمد تدوین شده و… پیشنهاد می کنیم به سامانه مربوطه مراجعه کرده و در این باره اطلاعات کامل را بدست آورید.

مدارک لازم برای مالیات بر درآمد

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی مودیان حقوقی عبارتند از:

  • نرم افزار اظهار نامه مالیاتی
  • اطلاعات اقتصادی و هویتی شامل کد اقتصادی، کد رهگیری ثبت نام، شناسه ملی
  • اطلاعات حقوقی مربوط به شرکت
  • تراز مالی کل و معین شرکت
  • لیست هزینه ها و درآمدها
  • لیست گردش موجودی
  • گزارش عملکرد دارایی
  • اطلاعات دفاتر حقوقی شرکت با تاریخ ثبت
  • اطلاعات ملک استیجاری
  • اطلاعات مالی دریافتی و پرداختی ارزی
  • اطلاعات شرکت های طرف قرارداد
  • اطلاعات خرید و فروش کالا
  • ریز اطلاعات تعدیل سنوات
  • حساب های مالی پرداخت شده
  • اطلاعات دقیق حسابدار
  • اطلاعات مربوط به واحد مالیاتی
  • اطلاعات مربوط به کارمندان شرکت
  • اطلاعات مربوط به پرداخت حق تمبر
  • لیست سهامداران و میزان سهم الشرکه
  • لیست گردش کامل حساب های مالی
  • شرکت لیست کدهای رهگیری
  • اظهارنامه های فصلی
  • لیست درآمدهای شامل مالیات به تفکیک

استفاده از ذخیره مالیات بر درآمد

ذخیره مالیات بر درآمد چیست؟ درباره ثبت ذخیره مالیات بر درآمد (ثبت مالیات بر درآمد) باید بدانید که، حسابدارها (حسابدار مالیات بر درآمد) بر اساس قوانین مالیات و تجربیات خود در پایان دوره مالی، مالیات شرکت را که در حقیقت یک بدهی قطعی مخسوب می شود، محاسبه و پیش بینی می کنند و به علت مشخص نبودن مبلغ دقیق آن، این برآورد مالیاتی را در حساب ذخیره مالیات بر درآمد حسابداری (حساب مالیات بر درآمد) خود ثبت می کنند.

مالیات بر درآمد پزشکان

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان نیز مانند دیگر انواع مالیات بر درآمدها متفاوت است. در برخی مواقع پزشکان در اسنخدام مراکز درمانی و بیمارستان ها هستند که در چنین شرایطی حالت کارگر و کارفرما میان پزشک و بیمارستان و یا مرکز درمانی حاکم می باشد.

در این صورت بیمارستان یا مرکز درمانی کارفرمای پزشک بوده و کارفرما وظیفه دارد از حقوق پزشک درصدی را به عنوان مالیات کسر کند و آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ

مالیات بر درآمد مشاغل وسائط نقلیه عمومی چقدر است؟ با توجه به مواردی که در خصوص مالیات بر در آمد مشاغل گفته شد، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ یا مالیات بر درآمد تاکسی به چه صورت است؟

به طور کلی، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نموده است که رانندگان عزیزی که دارای یک خودرو هستند که در اسنپ و تپ‏سی مشغول به کار هستند، همانند دارندگان یک تاکسی، برای عملکرد سال ۱۳۹۵ از پرداخت مالیات بر درآمد خودرو معاف می باشند.

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات بر درآمد

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات بر درآمد در چیست؟ همانطور که در مقاله مالیات تکلیفی چیست توضیح داده ایم، درواقع این نوع مالیات، مالیات بر درآمد جدید محسوب می شود؛ یعنی درآمد شخص یا شرکت هر چقدر که باشد باید اظهارنامه خود ابراز و اعلام کند و سپس آن را پرداخت نماید. بنابراین مالیات تکلیفی به نوعی مالیات گفته می شود که معمولا باید از چیزی کسر شود و این عمل به عهده گذاشته شده است ولی مالیات عملکرد از درآمد مودی محاسبه و تعیین می‌ شود.

تفاوت مالیات بر درآمد و مالیات بر عملکرد

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما نیز ایجاد شود این است که تفاوت مالیات بر درآمد و مالیات بر عملکرد (مالیات بر درآمد و عملکرد) در چیست؟ همه کسب و کارها و بنگاهی های اقتصادی که از محل درآمد و حرفه خود، سود کسب می‌ کنند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد می‌ شوند. بنابراین مالیات عملکرد را می‌ توان بعنوان مالیات بر درآمد دانست.

انجام فعالیت‌ های اقتصادی و کسب سود در هر کشور، نیازمند بستری خاص می باشد که فراهم کردن آن ها بر عهده دولت است و بدون وجود چنین بسترهایی، کسب سود انجام پذیر نخواهد بود.

تفاوت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد

یکی از اصلی ترین تفاوت مالیات بر درآمد و ارزش افزوده، در این است که مالیات عملکرد یا مالیات بر درآمد، به دسته مالیات‌ های مستقیم ارتباط دارد، یعنی مبلغ مالیات به‌ صورت مستقیم از سود شخص حقیقی یا حقوقی کسر می‌ شود؛ در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده جزئی از مالیات‌ های غیرمستقیم است که در هر مرحله تولید و توزیع کالا و خدمات به قیمت نهایی افزوده می‌ شود.

مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۳

جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۳ (مالیات بر درآمد جدول) به شرح زیر می باشد:

حقوق مشمول مالیات (ریال)نرخ مالیات حقوق
۰ تا ۱۲۰/۰۰۰/۰۰۰معاف از مالیات
۱۲۰/۰۰۰/۰۰۱ تا ۱۶۵/۰۰۰/۰۰۰۱۰%
بین ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۲۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال۱۵%
ین ۲۷۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال۲۰%
۴۰۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال به بالا۳۰%

مالیات درآمد غیر عملیاتی

مالیات درآمد غیر عملیاتی به درآمدی گفته می‌ شود که شرکت از منابعی غیر از فعالیت اصلی خود کسب می کند. درآمدهای غیرعملیاتی ناشی از فعالیت‌ هایی است که از منابع غیرمرتبط با عملیات اصلی تجاری سازمان یا شرکت به دست می‌ آیند. درآمد غیر عملیاتی شامل سود سهام، سود حاصل از سرمایه گذاری، درآمد حاصل از فروش دارایی و… می باشد.

مالیات درآمد غیر عملیاتی نیز مانند هر یک از انواع مالیات بر درآمدها، نرخ متفاوتی دارد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود.

حق تمبر مالیات بر درآمد

محق تمبر مالیات بر درآمد یکی از انواع مالیات های غیر مستقیم است که افراد مختلف می بایست نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند. ویژگی مهم تمبر، اعتبار و رسمیت بخشیدن به اسناد و اوراق بهادار است و به همین خاطر روی آن ها چسبانده می‌ شود.

کسانی که می‌ خواهند از این اعتبار برای اسناد و مدارک خود بهره ببرند، می بایست مالیات آن را پرداخت کنند. در صورتی که مالیات این تمبرها پرداخت نشود، فرد خاطی باید جریمه آن را پرداخت کند.

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره مغازه معاف هستند

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره مغازه معاف هستند؟ در ادامه به چند مورد معافیت مربوط به مالیات اجاره خانه اشاره خواهیم کرد:

  • معافیت زیربنایی: ملک‌ های کمتر از ۱۵۰ متری که در تهران اجاره داده می‌ شوند و همچنین ملک‌ هایی که کمتر از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارند و در شهرستان‌ ها مستقرند.
  • معافیت خانوادگی: اگر واحد مسکونی به اقوام نزدیک و تحت تکفل مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، فرزندان و حتی اجداد اجاره داده شود از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.
  • معافیت بر اشتراک دریافت و پرداخت اجاره: این نوع معافیت به این معناست که اگر شخصی واحد خود را اجاره دهد و خودش واحد دیگری را اجاره کرده باشد، می بایست فقط مالیات مبتنی بر تفاوت اجاره‌ ها را پرداخت کند.

جهت اطلاع از مالیات بر درآمد اجاره اشخاص حقوقی، می توانید به وب سایت های مربوطه مراجعه نمایید.

ثبت اعتراض مالیات بر درآمد

مودیان حقیقی و حقوقی بوسیله نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از خدمات الکترونیک، که پس از اتمام فرآیند پیش ثبت نام الکترونیکی دریافت کرده اند، در صورتی که پرونده آن ها در سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی موجود باشد، می توانند از امکانات این بخش استفاده نمایند.

یکی از امکانات این بخش مربوط به ثبت اعتراض مالیات بر درآمد می باشد که با استفاده از این امکانات می توانید اعتراضات و انتقادهای خود را ارائه دهید تا به آن ها رسیدگی شده و بررسی های لازم انجام شود.

در ادامه می توانید درباره زمان پرداخت مالیات بر درآمد (زمان مالیات بر درآمد) اطلاعات کاملی کسب کنید.

زمان ارسال مالیات بر درآمد

زمان ارسال مالیات بر درآمد چه زمانی است؟ به طور کلی، بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، زمان مشخصی برای مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ مشخص شده است که زمان ارسال اظهارنامه های مالیاتی، برای اشخاص حقیقی، تا ۳۱ خرداد ماه هر سال مالیاتی و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، در صورتی که پایان سال مالی آن ها اسفند ماه باشد، تا پایان ۳۱ تیر ماه می باشد.

ضرایب مالیات بر درآمد

جدول ضرایب مالیات بر درآمد (ضریب مالیات بر درآمد)​، به جدولی گفته می شود که هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، به ادارات مالیات، ابلاغ شده و در آن، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل تعیین شده و اهمیت آن از این نظر می باشد که ممیزین مالیاتی، در روش محاسبه علی الراس مالیات، با استفاده از ضرایب مالیاتی در جدول موجود، مالیات مودیان را محاسبه و مشخص می کنند.

طرح مالیات بر مجموع درآمد

مالیات بر مجموع درآمد چیست؟ طرح مالیات بر مجموع درآمد (مالیات بر جمع درآمد) به چه صورت است؟ در فرایند طرح مالیات بر مجموع درآمد، به جای دریافت مالیات از یک منبع و معافیت برخی منابع دیگر، تمام درآمد افراد در طی سال جمع شده و مقادیر درآمدی بالاتر از معافیت پایه، پس از کسر هزینه‌ های قابل‌ قبول، یک بار در سال مشمول مالیات می‌ شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر درباره مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف،

طرح مالیات منفی بر درآمد

طرح مالیات منفی بر درآمد چیست؟ طرح مالیات منفی به این معنا می باشد که اگر درآمد شخص به سقف مشخصی نرسد، دولت مابقی مبلغ مورد نیاز را پرداخت خواهد کرد. اقدامات این طرح به طور کامل برخلاف سیستم مالیاتی است. از ویژگی های این طرح می توان به جایگزینی آن برای سیستم‌ های پیچیده رفاهی و سازمان‌ های امداد و رفاهی اشاره کرد.

مالیات بر درآمد است یا سود

مالیات بر درآمد یا سود؟ در پاسخ به سوال مالیات بر درآمد است یا سود، باید بگوییم که با مطالعه و بررسی دقیق این سه ماده از قانون می توان گفت که درآمد مشمول مالیات برای اشخاص حقوقی در واقع همان سود حسابداری به شمار می رود، اما باید معافیت‌ یا سود و زیان فعالیت‌ های معاف و سایر موارد مشخص شده در این قانون در آن لحاظ گردد.

مالیات بر درآمد استاندارد ۳۵

هدف و دامنه کاربرد مالیات بر درآمد استاندارد ۳۵ چیست؟ استاندارد ۳۵ همانطور که از اسمش پیداست، درباره نحوه اندازه گیری، افشا یا عملکرد مالیات بر درآمد می باشد. دیگر مالیات ها از جمله مالیات ارزش افزوده و مالیات های تکلیفی در دستور کار این استاندارد نمی باشد.

مالیات بر درآمد بازنشستگان

مالیات بر درآمد بازنشستگان چقدر است؟ بر اساس قانون مالیات های مستقیم در اداره مالیات و طبق ماده ۹۱، بازنشستگان تامین اجتماعی از مالیات حقوق معاف می باشند. در یکی از بندهای ماده ۹۱ ذکر شده است که حقوق بازنشستگی و مستمری افراد بازنشسته و مستمری پرداختی به وراث از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات بر درآمد بانکها

طبق مالیات بر درآمد قانون جدید، مالیات تراکنش بانکی، اگر یک شخص حقیقی درآمد‌ی تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان دریافت کند، نرخ مالیات پرداختی ۱۵% خواهد بود. در صورتی که درآمد شخص حقیقی بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد و به ۱۰۰ میلیون تومان برسد، نرخ مالیات بر درآمد بانکها یا مالیات تراکنش ها‌ی بانکی به ۲۰% خواهد رسید.

مالیات بر درآمد تصاعدی

مالیات بر درآمد تصاعدی یک سیستم مالیاتی محسوب می شود که با افزایش درآمد افراد، نرخ مالیات افزایش پیدا می یابد، یعنی هر چقدر که درآمد افزایش پیدا کند، نرخ مالیات مشمول شده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این نوع مالیات شامل مالیات بر درآمد سرمایه گذاری، مالیات بر بهره، درآمد اجاره، مالیات بر دارایی و اعتبار مالیاتی می باشد.

مالیات بر درآمد تکلیفی

مالیات بر درآمد تکلیفی یکی دیگر از انواع مالیات محسوب می شود که سازمان امور مالیاتی آن را از فردی غیر از فرد پرداخت کننده دریافت می‌ کند. درحقیقت این نوع مالیات متعلق به درآمد افراد می‌ باشد. به این معنی که پرداخت آن بر عهده افراد حقیقی و حقوقی می باشد.

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش

اشخاصی که مشغول به کار ساخت و ساز می باشند شامل نرخ مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش می باشند و باید از مبلغ درآمد حاصل از فروش ساختمان‌ های خود ۱۵% الی ۲۵% را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر درآمد به انگلیسی

مالیات بر درآمد به انگلیسی به معنای income tax می باشد که در این مقاله به طور کامل درباره توضیح داده ایم.

جمع بندی

همانطور که می دانید مالیات بر درآمد یکی از مهم ترین و کلیدی ترین انواع مالیات هاست که به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود و هر یک دارای نرخ مشخصی می باشند. در این مقاله برای آشنایی کامل و جامع شما، به ارائه مطالب کلی و دقیق درباره انواع مالیات بر درآمد از جمله مالیات بر درآمد نقل و انتقال املاک، مالیات بر درآمد نمایندگان بیمه، مالیات بر درآمد وسایل نقلیه، مالیات بر درآمد وکلا، مالیات بر درآمد پرداختی، مالیات بر درآمد پوشاک، مالیات بر درآمد پیمانکاری، مالیات بر درآمد کارت بازرگانی، مالیات بر درآمد کارتخوان، مالیات بر درآمد کارمندان، مالیات بر درامد سالانه، مالیات بر درامد شرکت های پیمانکاری، مالیات بر درامد صادرات (مالیات درآمد صادرات)، مالیات بر درامد طلا، معافیت مالیات بر درآمد جانبازان، نحوه ثبت مالیات بر درآمد اجاره و… پرداخته ایم و به بسیاری از سوالات شما از جمله مالیات بر درآمد یعنی چی، مالیات بر درامد بر عهده کیست، مالیات بر مجموع درآمد یعنی چه، مالیات درآمد غیر مستمر چیست، مالیات بر درآمد چگونه است و… پاسخ کامل داده ایم.

سوالات متداول
مالیات بر درآمد یعنی چه؟

همانطور که در مقاله ذکر شد، مالیات بر درآمد یکی از مهم ترین و کلیدی ترین انواع مالیات به شمار می رود که تمامی مشاغل اشخاص حقیقی، کسب‌ وکارها و شرکت‌ ها را در بر می گیرد. جهت آشنایی کامل با انواع مالیات بر درآمد و نحوه محاسبه آن ها، حتما مطالب مقاله را مطالعه بفرمایید.

مالیات بر درامد اتفاقی چقدر است؟

نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی مطابق با ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، به این صورت می باشد که برای مبلغ زیر ۲ میلیارد ریال، ۱۵% ، از ۲ میلیارد ریال تا ۴ میلیارد ریال ۲۰% و برای مبالغ بیشتر از ۴ میلیارد ریال ۲۵% در نظر گرفته شده است.

مالیات بر درآمد کشاورزی جز کدام مالیات است؟

مالیات بر درآمد کشاورزی جزو مالیات‌ های مستقیم محسوب می شود که در این مقاله به طور کامل و جامع به توضیح مالیات بر درآمد کشاورزی و نحوه محسابه آن پرداخته شده است.